kringlopen tegen armoede

juul

In stamina willen we onze leerlingen laten leren in een levensechte context. Niet alleen over talen, wetenschappen of geschiedenis, maar ook over de samenleving van vandaag en de uitdagingen waar we samen voor staan. 

Drie keer per jaar organiseren we in de week voor de vakantie een themadag voor de hele school. We doen dat liefst door in te haken op een actueel thema, zoals de warmste week, de week tegen pesten, enzovoort. 

Op 22 december stond de eerste themadag op de planning en die stond in het teken van kansarmoede. In de voormiddag gingen onze eerste-, tweede- en derdejaars het spel ‘Platzak’ spelen. Onze vierde-, vijfde- en zesdejaars gingen naar de film ‘De Helaasheid Der Dingen’. In kleinere groepen volgde een nabespreking en zo was iedereen ondergedompeld in het thema. 

In de namiddag werkten we in 13 verschillende workshops/ateliers, waarin de focus lag op kringlopen, een nieuw leven geven aan gebruikte spullen. 

We hebben een massale inzamelactie gelanceerd en er kwamen héél veel mooie spullen binnen. In onze verschillende ateliers gingen we dan aan de slag:
in het home-atelier kregen meubels een nieuw leven

  • in het fietsatelier maakten we alles op wielen opnieuw rijklaar
  • in het fashion-atelier sorteerden, herstelden en pimpten we kledij 
  • in ons pakjesatelier maakten we van tweedehands speelgoed nieuwe kerstcadeautjes 
  • in ons bakatelier zorgden we voor een lekkere snack voor iedereen en we gingen ook gratis pannenkoeken uitdelen bij sociale kruidenier De Kaba 
  • sportieve leerlingen gingen letterlijk ‘kringlopen’ en speelden op die manier fitnessabonnementen vrij voor mensen in kansarmoede

We legden heel wat contacten met allerlei organisaties uit de regio, om er dan voor te zorgen dat al die opgewaardeerde spullen goed terechtkwamen. We konden hiervoor beroep doen op de Brugfiguren Onderwijs van Stad Brugge, die rechtstreeks in contact staan met de gezinnen. Ook via Vereniging ‘t Sas, ‘t Scharnier, Ten Anker, het CKG Sint-Clara… en andere partners kregen we zicht op specifieke noden. Op die manier konden we onze leerlingen heel concreet op zoek laten gaan, naar kledij voor een meisje van 4, een fiets voor een jongen van 12, puzzels voor twee zusjes van 5 en 7, ga zo maar door...

Op een slotmoment, gepresenteerd door de leerlingen, werden ouders uitgenodigd en ontvingen we ook partnerorganisaties, zoals ’t Scharnier. Zij hadden in naam van de gezinnen ook een dankwoordje klaar voor onze leerlingen. Er was live muziek en we aten natuurlijk ook al die lekkere pannenkoeken op! 

Wat een succes! 

annapannenkoekkathy