op voorleesstage bij de kleuters

voorleesweek

Van 20 tot 28 november riep 'Iedereen Leest' jong en oud op om iedere dag (minstens) een kwartier voor te lezen.
Onze kanjers van 3 maatschappij en welzijn veroverden kleuterharten van Basisschool Bloeiweide tijdens de voorleesweek!

Hoe doe je dat eigenlijk voorlezen aan kleuters? Voor de leerlingen van het derde middelbaar in de nieuwe richting ‘maatschappij en welzijn’ in stamina Brugge is het verplichte leerstof. Marijn Vos, hun leraar pedagogie, vertelt’: ‘Tijdens mijn lessen heb ik het over de (taal)ontwikkeling van het kind en het belang van een taalrijke omgeving voor de ontwikkeling van kinderen. De bedoeling is om die theorie ook in de praktijk te brengen in een levensechte context.’ Voorleesweek bleek voor Marijn daartoe de ideale gelegenheid. ‘Dankzij de verhuis van onze school naar een grotere campus, zit er nu een kleuterschool op het terrein. Daar trokken we dit schooljaar al een paar keer naar toe, telkens met een ander leerdoel. Zo gingen we de algemene ontwikkeling van de kleuters al een paar keer bestuderen. Hieruit ontstond het plan om tijdens Voorleesweek in de kleuterklassen te gaan voorlezen.’

Ter voorbereiding trok Marijn met de klas naar de bib. Daar leerde hij zijn leerlingen hoe ze geschikte boekjes voor de verschillende kleuterklassen kunnen vinden. Daarna werd het voorlezen ingeoefend in de klas. ‘Ik moest mijn leerlingen er regelmatig op wijzen om zeker traag genoeg te lezen,’ zegt Marijn. ‘Ook dat ze zich niet voor honderd procent aan de tekst moesten houden en hoe ze voor interactie konden zorgen, kwam aan bod.’ Tijdens Voorleesweek trokken de 12 leerlingen van Marijn drie keer naar de kleuterschool, telkens naar een andere klas: ‘Met onze bende namen we iedere keer hele klas over’. Met een doorschuifsysteem lazen zijn leerlingen individueel voor aan twee kleuters per keer: ‘Zo was de drempel laag genoeg, kregen de kleuters een hele reeks verhaaltjes te horen en was er veel ruimte voor interactie.’