studiekeuze in stamina

studiekeuze in stamina

Binnenkort studeert in stamina onze eerste lichting af. 60 leerlingen met zin in de toekomst, klaar voor de volgende stap. Zes jaar al bouwen we aan een school waarin leerlingen hun traject uitzetten, hun leerproces in handen nemen.
We stellen hen voor keuzes, geven feedback, vragen hen te reflecteren. Het doel? Jongeren die weten wat ze willen, die zichzelf kennen en kunnen inschatten.

We merken het al van bij de start. Leerlingen verwachten dat hun school hen hierbij ondersteunt. Want het is geen eenvoudige klus, dat kiezen, dat reflecteren. En daar zijn we ons van bewust. Wij willen daarbij helpen! Hoe?

Wij werken in het 2e, 4e en 6e jaar gedurende de tweede helft van het schooljaar rond het maken van een goede studiekeuze. 
Wij maken leerlingen vaardig in het maken van keuzes. Het zit verweven in onze aanpak, elke dag!
Wij laten leerlingen zien welke opties voor hen liggen, zowel binnen als buiten de school.
Wij zetten in op digitale tools die aanzetten tot reflectie, die een studentenprofiel opmaken en die inspireren.
En bovenal heeft elke leerling een coach die het overzicht bewaart, luistert, kritisch meedenkt en adviseert.

Dit alles zorgt voor een individuele aanpak op maat van elke leerling. Samen met ouders geven we onze leerlingen alles in handen om te beslissen.

sidin

Wanneer we onze zesdejaars loslaten op de SID-in (studie-informatiedagen) in Flanders Expo, zien we dat niet iedereen even ver staat in zijn of haar keuzeproces. Sommigen stappen vastberaden op hun doel af, sommigen hangen aan de lippen van elke docent of student die getuigt over zijn of haar richting. Sommigen starten nu pas het verkennen. 

Keuzes maken, vraagt tijd en die hebben ze! Nog even. En dan zwaaien we ze uit, vol vertrouwen in wat volgt.